ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : 2671-7506(Online)
ISSN : 2671-7506(Online)
Chinese Studies Vol.91 pp.209-232
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2025.91.91.9
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2025.91.91.9
A Critical Reassessment of Elementary Grammar Items in the Chinese Proficiency Standards : Evidence from Korean Learner Errors
Abstract
The Chinese Proficiency Grading Standards for International Chinese Language Education (hereinafter referred to as the Standards), established in 2021, propose a level-based and function-oriented grammatical framework. However, there exists a significant discrepancy between the grammatical descriptions in the Standards and the actual error patterns observed among Korean learners of Chinese. This study aims to critically examine the grammatical items of the elementary levels in the Standards based on error analysis of Korean learners and reassess their pedagogical applicability. Adopting a “critical application” approach, the study analyzes 50 domestic research papers on grammatical errors published since 2000 and applies the three-dimensional analytical framework of "function–structure– usage" proposed by Deng Shuxin (2009). Focusing on frequently misused items such as the ba-construction, adverbs (e.g., dou, jiu, hai), and prepositions (e.g., zai, xiang, dui), the analysis reveals considerable discrepancies in structural and usage aspects between the Standards and actual learner performance. The simplified, form-focused examples provided in the Standards fail to adequately reflect learners' linguistic challenges. This study presents concrete cases of critical application reflecting Korean learners’ error patterns and suggests specific directions for improvement. Rather than a simple revision of the standards, this research advocates for a shift toward practical instructional design that considers learners’ language acquisition characteristics. The findings are expected to contribute meaningfully to curriculum design and textbook development for Chinese language education targeted at Korean learners.
초록
2021년 제정된 国际中文教育中文水平等级标准(이하 等级标准)은 등급별·기능 중 심의 문법 교육 체계를 제시하고 있으나, 한국인 학습자의 실제 오류 양상과 문법 항목 기술 방식 간에는 상당한 불일치가 존재한다. 본 연구는 한국인 중국어 학습자 의 오류 분석을 바탕으로 等级标准(初等)의 문법 항목에 대해 비판적으로 고찰하 고, 교육적 적용 가능성을 재검토하는 것을 목적으로 한다. ‘비판적 적용(critical appl ication)’ 접근법을 채택하여 2000년 이후 국내 문법 오류 관련 선행연구 50편을 분석 하고, 鄧守信(2009)의 ‘기능–구조–용법’ 삼차원 분석 틀을 적용하였다. 오류 빈도가 높은 把자문, 부사류(都, 就, 还), 개사류(在, 向, 对 등)를 중심으로 분석한 결과, 等 级标准(初等)의 문법 항목 기술 방식과 한국인 학습자의 실제 언어 사용 양상 간에 는 구조적·용법적 측면에서 현저한 차이가 확인되었다. 형식 중심의 간략한 예문 제 시는 학습자의 실제 언어적 문제를 충분히 반영하지 못하는 한계를 보였다. 본 연구 는 한국인 학습자의 오류 양상을 반영한 비판적 적용 사례를 제시하고 구체적 보완 방향을 모색하였다. 향후 한국인을 위한 표준 중국어교육 요목 설계 및 교육과정 설 계, 평가 등 실질적으로 중국어교육에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.