Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : 2671-7506(Online)
Chinese Studies Vol.91 pp.73-104
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2025.91.91.4

Perception Changes of China’s Image in Media After the Visa-Free (免簽) Policy : A Content Analysis of YouTube China Travel Videos

Zhang Jun-Han*, Zhang Xiao-Fan**
*연세대학교 지역학협동과정 석박사통합 과정
**연세대학교 지역학협동과정 박사과정

Abstract

In the past two years, the visa-free policy actively promoted by the Chinese government has evolved beyond merely simplifying entry-exit procedures to become a core element of national image-building strategy. As foreign tourist numbers surge due to the visa-free policy and related videos become trending topics on social media, this study verifies whether there have been changes in foreigners’ perceptions of China following the implementation of this policy. To this end, we first analyzed official statements and announcements from the Chinese government to reveal how China is utilizing the visa-free policy as a means of building a positive national image. We then conducted research to verify whether foreigners have actually experienced changes in perception in a positive direction after visiting China, and what is the image they have about China. Specifically, we selected 100 videos uploaded to YouTube between January 1, 2023 —the day in which China adopted its visa-free policy—, and December 21, 2024, and conducted content analysis of the contents within these videos across four dimensions: thematic aspects, expression format, emotional aspects, and cognitive aspects. The analysis results confirm that foreigners who visited China experienced strengthened positive perceptions of the country. This demonstrates that, to a considerable extent, the Chinese government’s strategy aligns with the actual perceptions of foreigners.

초록

최근 2년간 중국 정부가 적극적으로 확대해 온 비자면제 정책은 단순한 출입국 절 차 간소화를 넘어 국가 이미지 구축 전략의 핵심 요소로 자리잡고 있다. 비자면제 정책으로 외국인 관광객이 급증하고 관련 영상이 소셜미디어에서 화제가 되는 시점 에서 본 연구는 비자면제 정책 이후 외국인의 중국에 대한 인식의 변화 여부를 검증 하였다. 이를 위해 우선, 중국 정부의 공식 발언 및 발표문의 분석을 통해 중국이 비 자면제 정책을 긍정적인 국가 이미지 구축의 수단으로 활용하고 있음을 밝히고, 실 제로 외국인이 중국 방문을 계기로 긍정적인 방향으로 인식의 변화가 생겼는지, 이 들이 가진 중국의 이미지는 무엇인지 검증하는 연구를 진행하였다. 구체적으로는 중 국이 비자면제 정책을 채택한 2023년 1월 1일부터 2024년 12월 21일까지의 기간 동안 유튜브에 업로드 된 동영상들 중 100개를 선별하여 영상의 내용을 대상으로 주제 적 측면, 표현 형식, 감정적 측면, 인지적 측면이라는 네 가지 차원의 내용분석을 진 행하였다. 분석 결과, 중국을 방문한 외국인들의 중국에 대한 긍정적인 인식이 강화 되었다는 점을 확인하였다. 이는 현재까지 중국 정부의 전략과 실제 외국인의 인식 이 상당 부분 일치한다는 점을 보여준다.

Figure

Table