Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : 2671-7506(Online)
Chinese Studies Vol.72 pp.339-356
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2020.72.72.17

A Construction of a Short Version of Intercultural Sensitivity Scale Test : An Application of Rasch Rating Scale Model

Kim Hyung-Ran,Oh Hyun-Ju
* 본 논문은 大韓中國學會ㆍ東亞大學校孔子學院ㆍ同德女子大学校韩中未来研究所 2020年度春季聯 合學術大會 발표자료를 수정 및 보완한 것임.
** 제1저자. 부산대학교 교육학과 박사과정 수료, 동국대학교 경주캠퍼스 교수학습개발센터 전임연구원.
*** 교신저자. 영남대학교 중국언어문화학과 강사

Abstract

The Intercultural Sensitivity Scale is a 5-point Likert scale consisting of 24 items for the assessment of the following five factors: relational engagement, regard for cultural diversity, relational certainty, relational satisfaction, and relational carefulne ss. With the aim of constructing a shortened version of the Intercultural Sensitivit y Scale, this study examined which response category among 5-point, 4-point, an d 3-point scales can best distinguish the responses of examinees and assess the m with reliability, based on the Intercultural Sensitivity Scale test response data c ollected from 225 individuals and using the Rasch Rating Scale Model. The result s are as follows. Item and person separation indices and reliability were highest with a 4-point response category (strongly disagree-uncertain-agree-strongly agre e). In terms of the infit and outfit of items, the number of overfitting or underfit ting items decreased from 10 to 8 on the 4-point scale. Overall, items did not si gnificantly deviate from item difficulty and examinee ability distributions on the 4 -point scale. On the category probability curve as well, the boundary scores for e ach response category according to examinee ability levels showed distinct differe nces on the 4-point scale. The selection of deleted items was made following th e principle of excluding underfitting items first before overfitting items. However, if the difficulty of underfitting items are not measured by other items in the sam e area, the items were not deleted. With regard to overfitting items as well, if th e difficulty of these items was not measured by other questions in the same are a, they were not deleted. The shortened version was constructed with 18 finally s elected items, and the order of these items was reset in consideration of difficult y. Lastly, this study presented suggestions regarding the use of this shortened ve rsion while clarifying its limitations.

문화간 감수성 측정도구 단축판 구성 : Rasch 평정척도모형의 적용

김형란,오현주
* 본 논문은 大韓中國學會ㆍ東亞大學校孔子學院ㆍ同德女子大学校韩中未来研究所 2020年度春季聯 合學術大會 발표자료를 수정 및 보완한 것임.
** 제1저자. 부산대학교 교육학과 박사과정 수료 (hjhwan99@naver.com), 동국대학교 경주캠퍼스 교수학습개발센터 전임연구원.
*** 교신저자. 영남대학교 중국언어문화학과 강사(wuxuantou75@hanmail.net)

초록

본 연구의 목적은 문화간 감수성 함양을 위해 설계된 대학 중국문화수업에 적합한 검사도구를 제안하고자 Rasch의 평정척도모형을 사용하여 양호한 문항을 선별하고 이 문항들로만 구성된 단축판을 구성하는데 있다. 이를 위해 대학생 225명의 응답자료를 분석하여, 응답범주의 적절성, 문항의 내․외적합도, 문항난이도, 피험자 능력 분포 등을 분석하였다. 연구결과, 응답범주는 5점 척도보다 4점 척도로 일 때, 문항 및 피험자 분리지수, 검사 신뢰도가 가장 높았으며, 문항난이도 분포 및 피험자 능력 분포가 적합하였다. 범주확률곡선 분석에서도 응답범주별 경계점수의 차이가 뚜렷하였다. 최종문항 선정과정에서 과적합보다 부적합 문항을 우선 삭제하였으며 해당 문항의 난이도가 그 영역의 다른 문항에 의해 측정되지 않는 문항을 재검토하였다. 최종적으로 선정된 18문항을 대상으로 단축판을 구성하였고 문항난이도를 고려하여 문항의 순서를 재배열하였다. 끝으로 단축판 검사의 활용방안과 본 연구의 제한점을 제시하였다.

Figure

Table