Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : 2671-7506(Online)
Chinese Studies Vol.68 pp.43-59
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2019.68.68.4

A Study on an Encounter between the Commercial Potential and the Main-Melody Film Element in Zhang Yang's Movie

Park Min-Soo
부산외국어대학교 영일중대학 중국학부

Abstract

Zhang Yang is a representative commercial-film director among the 6th-generation directors, and is simultaneously a director who receives evaluation as saying of being the strongest in main-melody film color. His movie is characterized by maintaining the warm attention from beginning to end while addressing joys and sorrows of life in the petit bourgeois. The theme is being put in a traditional value system and a value on human love such as the recovery of family affection and a pursuit for love. On the one hand, there is even an indication as saying of avoiding a cause for a contradiction of modern Chinese society and for pitiable life that second-class citizens have. In this regard, his movie can be considered to put commercial hull around, but to involve main-melody film element that contains only a brilliant scene in the developed modern China with defending collectivism. Accordingly, this study is exploring main-melody film element, which is immanent in a commercial movie, along with the commercial potential that is shown in Zhang Yang's movie. It specifically examines into which theme his movie has been varied, and inquires into with which method his movie is containing the commercial potential and the main-melody film element. What explores its boundary through analyzing the immanent main-melody film element along with the commercial potential that appears in Zhang Yang's movie can be considered to inspect a dominant discourse of the society that is indicated in a movie. The works of examining a discourse are paradoxically judged to function as a basis of tracing the political rhetoric of the era. It is considering the multi-sided image in Zhang Yang's movie that has a main-melody film element even if putting the hull of a commercial movie around.

장양(張楊) 영화의 상업성과 주선율적 요소의 접점 고찰

박민수**
** 부산외국어대학교 영일중대학 중국학부

초록

장양은 제6세대 감독 중에서 대표적인 상업영화 감독이면서, 동시에 가장 주선율적인 색채가 농후하다는 평가를 받는 감독이다. 그의 영화는 소시민의 애환과 삶을 다루면서 시종 온정어린 시선을 유지하고 있는 것이 특징이다. 가족애의 회복과 사랑의 추구 등 전통적인 가치관과 인간애에 대한 가치에 주제를 두고 있지만, 한편으로는 현대중국사회의 모순과 사회적 약자가 안고 있는 비루한 삶의 원인에 대해서는 외면한다는 지적을 받고 있기도 하다. 이러한 점에서 그의 영화는 상업적인 외피를 두르고 있지만, 집단주의를 옹호하고 발전된 현대 중국의 찬란한 장면만을 담아내는 주선율적인 요소를 내포하고 있다고 할 수 있다. 이에 본 논문은 장양의 영화에서 나타나는 상업성과 함께 상업영화에 내재된 주선율적인 요소를 탐색 하고 있다. 구체적으로는 그의 영화가 어떠한 주제와 서사구조를 가지고 있는지 알아보고, 그의 영화가 어떠한 방식으로 상업성과 주선율적인 요소를 담고 있는지 살펴보고 있다.

Figure

Table