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ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : (Online)
Chinese Studies Vol.66 pp.347-377
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2019.66.66.19

A Study on the Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area Policy and Its Implication

Kim Dong-Ha
부산외국어대학교 중국학부

Abstract

China has finalized its policy on Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area(GHM-Bay) in 2017. This is the regional integration policy between 9 cities in Guangdong Province of China, Hong Kong and Macao Special Administrative Region, which implements the ‘One Country Two System’. Also, the Guangdong Pilot Free Trade Zone(GPFTZ) was established and Guangdong-Macao-Hong Kong Bridge opened. The purpose of this study is find out its basic infrastructure of the GHM-Bay policy and draws up the problems of the policy, predicts its influence to the Area. As a result of the analysis, the policy was formed as the multi-layered process by multi government. Besides the economy, social and cultural factors contributed to the policy-making. GHM-Bay has expanded the experimental site of the ‘One Country Two System’ to 9 cities in Guangdong, and expected to serve as a platform for maximizing the CEPA effect between Hong Kong-Macao-China. However, difficulties such as integration between regions under a heterogeneous system, overcoming gaps in Guangdong Province, dissonance with policy of ‘One Belt One Road’, forming and operating unprecedented consultative bodies exist. The policy also suggests to Korean companies that seek opportunity of infrastructure construction, active utilization of GPFTZ and the need for differentiating strategies into the 9 cities in Guangdong.

웨강아오 대만구 정책화 과정과 함의

김동하**
** 부산외국어대학교 중국학부

초록

중국은 2017년 웨강아오 대만구 정책을 국책 사업으로 확정하고, ‘웨강아오 대만구 발전규획’ 공포를 앞두고 있다. 동 대만구는 광동성 9개시와 ‘일국양제’를 실시하고 있는 홍콩 및 마카오 특별행정구 간의 지역통합화 정책이며, 광동자유무역시범구 조성, 강주아오 대교 개통 등으로 동 대만구 조성에 필요한 제도 및 기초 인프라가 갖추어지고 있다. 본고는 동 대만구 조성과 정책화 과정을 살펴보고, 분석을 통해 동 대만구 정책의 문제점을 도출하고, 영향력을 전망하는 것을 연구목적으로 한다. 분석결과, 동 대만구 정책은 행정 및 권역별로 다층적 과정을 거쳐 최종 정책으로 형성되었으며, 대만구 조성은 경제 외에도 사회·문화적 요인이 정 책화에 기여했음을 발견할 수 있었다. 동 대만구는 ‘일국양제’의 실험장을 광동 9개시까지 확 대시켰으며, CEPA 효과 극대화를 위한 플랫폼으로 작용할 전망이다. 다만 이질적 제도 하의 지역간 통합화, 광동성 내부의 격차 극복, 일대일로 정책과의 불협화음, 전례가 없는 협의체 구성과 운영이라는 어려움도 상존한다. 동정책은 인프라 건설, 광동자유무역시범구의 적극 활용, 도시별 차별화 진출 전략 필요라는 시사점을 우리 기업에게 제시하고 있다.

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