Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1229-9618(Print)
ISSN : 2671-7506(Online)
Chinese Studies Vol.65 pp.1-19
DOI : http://dx.doi.org/10.14378/KACS.2018.65.65.1

A Study on Improvement of Chinese Education in Elementary School

Jung Yun-chul,Kim Min-Young
부산외국어대학교 G2융합학부 교수
부산외국어대학교 인문역량강화사업단 연구교수

Abstract

This paper analyzed the status and performance of the three elementary schools among the multilingual education (Chinese) schools conducted in Busan. This paper is aim to suggest ways to improve the problem which the Chinese language education face to in nowadays.
First, The Study divided into two categories among the problem of the Chinses Education circumstance in elementary schools education; the development of Efficient Chinese Education Curriculum and lack of the labor pool in Chines Education flied. But, the problem presented above can’t be solved in elementary school itself. So, we should consider 'Children's Chinese education' as a special area and resolve the problem through cooperation of related institutions and expert.
I suggest it is necessary to establish a main Institution which is capable of research for professional children's Chinese education to resolve the problem, and it should be a ‘Chinese Education of University’. I think the university, as a higher education institution, equipped with infrastructure and facilities for Chinese language education, and it is very suitable to teach the Chinese language for them.
Also, the university should be located in the center of Chinese language education and cooperate with other education institutions such as elementary school to build substantial education communities and facilitate the professional education research. And I hope to be able to study the contents of education, teaching method and evaluation in order to improve the quality of elementary school Chinese education by participating in Children's Chinese expert.

초등학교 중국어교육 개선방안 고찰 ― 다중언어교육 연구학교 성과 분석을 중심으로

정윤철*,김민영**
** 부산외국어대학교 G2융합학부 교수 (jycjmw@hanmail.net)
** 부산외국어대학교 인문역량강화사업단 연구교수 (kmy8577@hanmail.net)

초록

본고는 부산에서 시행된 다중언어교육(중국어) 연구학교 중 초등학교 세 곳의 운영현황 및 성과를 분석하여 문제점을 파악하고, 이에 대한 개선방안을 제시하기 위한 목적에서 서술되었다. 본 연구에서는 세 개 연구학교의 성과분석을 통해 초등학교 중국어교육의 발전을 위한 선결과제로 ‘초등학교 중국어 교육과정 개발’과 ‘중국어강사 인력풀 구축’ 두 가지로 압축하였다. 그러나 위에서 제시된 문제는 초등학교에서 자체적으로 해결할 수 있는 문제가 아니며, ‘어린이 중국어교육’을 하나의 특수한 영역으로 보고 관련 전문가들과 기관의 협력을 통해 해결해야 할 것이다. 따라서 필자는 중국어교육을 위한 인프라가 갖춰진 고등교육기관으로서의 대학을 중심으로 초등학교와 타 유관기관이 삼자협력관계가 되어 교육공동체를 구축하는 것이 필요하다고 보며, 교육과정 개발, 학습콘텐츠 개발, 강사 양성 등 전문성 있는 작업을 함께 추진할 것을 제안한다.

Figure

Table